איך להשתמש בבלון חמצן רפואי?

הפעלת בלון חמצן



אנשים רבים אשר סובלים ממחלות בדרכי הנשימה, בריאות ובלב, צריכים תוספת של חמצן על מנת לנהל שגרת חיים באיכות כמה שיותר גבוהה. כמובן שלא כל אדם שסובל ממחלות אלה זקוק לתוספת חמצן, והדבר צריך להיקבע על ידי רופא בלבד. אמנם, תוספת החמצן אינה מרפאת את המחלה, אולם היא בהחלט מסייעת בהפחתת התסמינים שמלווים הרבה מחלות מסוג זה, כגון כאבי ראש, בלבול, עייפות, עצבנות ועוד. אם הפעלת בלון חמצן ושימוש שוטף בו אינם מסייעים בהפחתת התסמינים – יש לחזור אל הרופא המטפל ולבחון טיפולים נוספים.

הוראות הפעלת בלון חמצן


בלון חמצן רפואי ס.מדיק

ערכת חמצן כוללת מחולל חמצן, מכל לחות וצינורית לאף. בין אם רכשתם ערכת חמצן חדשה ובין אם קיבלתם ערכה מאחד ממכוני הציוד הרפואי, לפני שאתם מפעילים אותו חשוב לבצע מספר פעולות מקדימות. אם מדובר במכשיר חדש – גזרו את כל החבקים העוטפים את חלקיו השונים. לאחר מכן יש למלא את מכל הלחות במים מזוקקים מבלי לעבור את קו הסימון, להבריג את אום הפלסטיק ולחבר את צינורית האף ישירות אל הפתח. רק לאחר מכן יש לחבר את המכשיר אל שקע החשמל, כמובן כאשר מתג ההפעלה במצב כבוי. חשוב מאוד לזכור, כי אין להעביר את המכשיר מאדם לאדם, גם מחשש להידבקות בזיהומים וגם משום שלכל מטופל מותאמים מכשיר ורמת ספיקה אחרים. חשוב לזכור, שאם משתמשים במחולל עם מרכיב חמצן או עם מים מזוקקים חשוב להחליף גם את המים המזוקקים וגם את שאר הציוד – על פי הכתוב בהוראות. אין להתחיל או להפסיק טיפול בחמצן כמו גם לשנות את מינון החמצן - ללא הוראה מפורשת מהרופא המטפל.


הוראות הפעלה

העבירו את מתג ההפעלה למצב ON. נורת ה- Power תידלק. קבעו את הרמה של ספיקת החמצן הרצויה בהתאם למרשם הרופא. סיבוב בורר מד הספיקה עם כיוון השעון מפחית את הספיקה, וסיבוב שלו נגד כיוון השעון מעלה את הספיקה. שעון החמצן עצמו חייב להיות מותקן במאונך. לאחר שהצנרת מחוברת למערכת, שמים את היד בפתח הצינור כדי לבדוק אם יש זרימה. אם יש, אפשר לשים את מסכת החמצן על פניו של המטופל. חשוב לזכור שנפח בלון החמצן מוגבל ולתכנן את מתן הטיפול לפי הכמות. כך למשל, אם נפחו של הבלון הוא 5 ליטר, הוא מכיל בסך הכל 500 ליטר של חמצן. מטופל שמקבל 10 ליטר חמצן לדקה, יוכל לקבל חמצן במשך 50 דקות. כמובן שיש במד החמצן שמותקן על המערכת גם מד המראה בדיוק כמה חמצן נשאר במכל, חשוב להבין מראש לכמה זמן החמצן יספיק.

חיבור מסכת החמצן למטופל



על מנת לתת את טיפול החמצן, יש להושיב או להשכיב את המטופל בתנוחה המתאימה ביותר. אם מדובר במטופל הסובל מקוצר נשימה, עדיף לתת לו את הטיפול כשהוא חושב. יש לפתוח את החמצן ולהתקין את המסכה על פני המטופל. יש לבחון את הסטורציה ואת קצב הנשימות שלו, על מנת לוודא שהוא חש בטוב. יש להיות ליד המטופל בעת קבלת הטיפול, על מנת שאם לא יחוש בטוב אפשר יהיה לסייע. יש לנטר את המטופל בעזרת מכשיר סטורציה ולבצע אומדן נשימתי כללי.


לסיכום: יש להשתמש בערכת חמצן אך ורק על פי הנחיות הרופא. חשוב שהטיפול ינוטר על ידי אחות או איש מקצוע אחר, על מנת להבטיח שמצבו של המטופל אכן משתפר. בכל מקרה שבו אין הטבה במצב וכמובן אם חלה התדרדרות – יש לפנות מיידית לרופא המטפל ולבקש שינוי של הטיפול. הפעלת בלון חמצן חייבת להתבצע אך ורק על פי ההוראות, על מנת להשיג עבור המטופל את התוצאה הרצויה – שיפור במצבו. רק בריאות!

כל האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה המשמעות כשכוויה מתקלפת?

שיפור איכות החיים של חולי COPD בעזרת בלון חמצן